Co zrobić gdy, dziecko nie chce słuchać?

W przypadku komunikowania się z dziećmi kluczowe jest zrozumienie, że dzieci nie kierują się zdrowym rozsądkiem, tylko uczuciami. Nie można oczekiwać od malucha, który nie czuje się dobrze, że będzie się odpowiednio zachowywał. Dlatego pierwszym krokiem do nakłonienia go do współpracy jest zawsze postawienie się w jego sytuacji i okazanie zrozumienia dla jego punktu widzenia. Bez akceptacji uczuć dziecka nie ma mowy o przyjaznym i wspierającym egzekwowaniu zasad czy obowiązków.

 

Śmiech jest lekarstwem

Jednym z najbardziej skutecznych narzędzi pracy z dziećmi jest żart. Wymaga jednak od opiekuna nastroju do zabawy, a nie zawsze łatwo go utrzymać. Gadające przedmioty czy wyzwania podczas wykonywania powtarzalnych obowiązków to metody, dzięki którym w naszym żłobku każda aktywność przyjmuje formę zabawy.

 

Odpowiedzialność w rękach dzieci

 

chłopiec w łazience

Kiedy dziecko otrzymuje możliwość wyboru, jest o wiele bardziej skłonne do współpracy. Jeśli pozwolimy mu zdecydować, czy najpierw posprząta klocki, czy samochody, zyska pewność siebie i z chęcią podejmie się zadania, nad którym ma pewnego rodzaju kontrolę.

 

Znaczenie informacji

Naprawdę warto zdusić w sobie ochotę, by wydawać polecenia, upominać lub grozić, ponieważ komunikaty tego rodzaju wywołują w dzieciach wyłącznie sprzeciw (podobnie jak u osób dorosłych!). Czasem jednak wystarczy udzielenie informacji o konsekwencjach danego działania, by dziecko samo skorygowało swoje postępowanie.

 

Krótki komunikat – to działa!

Często ulegamy chęci wygłaszania kazań, które są przecież zupełnie nieskuteczne. Zamiast tego lepiej jest używać pozbawionych złości, pojedynczych słów-przypominajek albo gestów. Ważne jest też pozytywne opisywanie tego, co się widzi oraz tego, co się czuje. Dzieci chętnie współpracują, jeśli tylko są traktowane z szacunkiem.